Актуальність теми
Мова є спосіб
спілкування між людьми, знаряддя прогресу. Завдання школи полягає в тому, щоб
зробити для учнів рідну мову найбільш тонким і гнучким інструментом
спілкування, відчуттів, спонук, намірів.
Навички
зв’язного мовлення як усного, так і писемного у молоді, що закінчує середню
школу, все ще не відповідають вимогам, які безперервно ростуть.
Початковим
класам школи належить найважливіша роль у формуванні навичок зв’язного
мовлення, тут закладаються її основи. Недаремно в нових програмах з української
мови таке велике місце відводять завданням розвитку мовлення учнів.
Твір – це творча
робота, вона вимагає самостійної думки дитини, активності, захопленості,
внесення чогось нового, особистого в текст, що складається. Вибір слів,
зворотів мови і пропозицій, обдумування композиції відбору матеріалу,
встановлення логічних зв’язків,
перевірка орфографії – весь цей складний комплекс дій вимагає від дитини
високої напруги всії її творчих сил.
Основна мета
навчання рідної мови ,актуальність якої підкреслена в чинних програмах, полягає
в формуванні національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка
володіє вміннями й навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися
засобами рідної мови – її стилями, формами, жанрами в усіх видах мовленнєвої
діяльності (слухання, читання, письмо), тобто створювати тексти.
Отже,
актуальність теми зумовлена новими завданнями, що поставлені сучасною школою, -
формування в учнів умінь самостійно будувати усні й письмові висловлювання
різних жанрів, які необхідні їм у процесі навчання і майбутньої діяльності.
Як засвідчує
аналіз літературних джерел, питання впливу системи творчих вправ на розвиток
мотивації вивчення молодшими школярами рідної мови ще не було предметом спеціального дослідження, хоча більшість
науковців розглядає творчу діяльність учнів як вирішальний фактор розвитку мотивації.
Лінгводидактичний аспект роботи над творчими вправами передбачається у
зв’язку з розв’язанням розвитку зв’язного мовлення учнів (А.М. Богуш,
Л.Варзацька, М.Вашуленко, Г.Городілова, Р.Іваницька, А.Коваль, Т.Ладиженська,
В. Капінос, В.Мельничайко, І.Синиця, М.Стельмахович, О.Хорошковська).
З означеною
проблемою тісно пов’язано чимало практичних питань педагогіки, зокрема таких,як
формування у дітей позитивного ставлення до навчальної діяльності, до
учнівських обов’язків, котрі можна звести до одного: як викликати в учнів бажання вчитися,
прагнення набувати знань, уміння, навички, розвивати мотиви навчання, а відтак
дослідження зазначеного питання є актуальним, воно зумовлене:
-
Сучасними
тенденціями розвитку лінгвістики та психолінгвістики щодо мотиваційного
забезпечення навчання рідної мови;
-
Потребою
залучення молодших школярів до творчої діяльності;
-
Існуючими
у навчальному процесі суперечностями між змістом навчальних програм і планів та
реальними можливостями кожного учня; вимогами вчителів і психологічними та
фізичними здатностями учнів ; процесами навчання і розвитку; засвоюваними
теоретичними знаннями і практичними уміннями, досягнутим рівнем знань і новими
знаннями;
-
Відсутністю
спеціальної систематичної роботи над творчими вправами у практиці навчання
рідної мови молодших школярів, що спонукало звернутися до теми «Система творчих
вправ як засіб розвитку зв’язного мовлення у молодших школярів»
Об’єкт дослідження: мовна освіта і мовленнєвий розвиток учнів чотирирічної
початкової школи.
Предмет дослідження: творчі вправи як засіб розвитку зв’язного мовлення у
молодших школярів.
Мета: розробити систему творчих вправ з мови і мовлення,
створити методику роботи над творчими вправами, апробувати і експериментально
перевірити її вплив на формування текстотворення у молодших школярів.
Гіпотеза. Мотивація до вивчення рідної мови у молодших школярів
підвищиться, якщо у процесі навчання доцільно і систематично будуть
застосовуватись вправи творчого характеру.
Відповідно до
теми і гіпотези обґрунтовуються відповідні завдання
дослідження:
-
Проаналізувати
науково-теоретичну і навчально-методичну літературу;
-
Теоретично
обґрунтувати ефективність розробленої системи творчих вправ і методики роботи
над ними в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів;
-
Вивчити
стан проблеми в практиці навчання;
Розробити методику роботи над системою творчих вправ з рідної мови для учнів початкових класів.https://docs.google.com/forms/d/19A2bbInWN3q2WkOpUjM5PO1xpaHlZX-gOxBUMsu1rSU/edit
-
Комментариев нет:
Отправить комментарий